У різних країнах законодавство щодо регулювання електричних самокатів та моноколіс варіюється. Деякі країни визнають їх як транспортні засоби та регулюють їх використання на дорогах, встановлюючи вимоги до швидкості, віку користувача, застосування шоломів та інших правил.
На сьогодні в Україні закон України "Про деякі питання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, та внесення змін до деяких законів України щодо подолання паливної залежності і розвитку електрозарядної інфраструктури та електричних транспортних засобів" від 24.02.2023 №2956-IX відносить самокати та моноколеса до транспортних засобів.
У цьому законі врахували рекомендації, напрацьовані велоспільнотою. Зокрема ті пристрої, які їдуть з більшою швидкістю ніж 50 км/год не підпадають в ці категорії, ймовірно, вони розглядатимуться, як мотоцикли.
Нормативно-правовий акт розділяє легкі електричні транспортні засоби на дві категорії:
- легкий персональний електричний транспортний засіб: має від одного колеса, електродвигун потужністю до 1000 Вт і розвиває максимальну швидкість до 25 км/год. До цієї категорії підпадають всі прокатні самокати;
- низькошвидкісний легкий електричний транспортний засіб: має від двох коліс та може їхати зі швидкістю 10-50 км/год. При цьому, пристрої, які їдуть зі швидкістю понад 50 км/год не підпадають в ці категорії й розглядатимуться як мотоцикли.
Отже, тепер за керування самокатом в стані алкоголольного сп’яніння до правопорушника будуть застосовувати штраф в розмірі 17 000 грн та забирати водійське посвідчення (ст. 130 КУпАП), а крадіжку моноколеса будуть кваліфікувати як незаконне заволодіння транспортним засобом (ст. 289 ККУ).
Для отримання правової допомоги звертайтесь до системи надання безоплатної правової допомоги: контакт-центр ‒ 0 800 213 103 (дзвінки у межах України безоплатні).