Часто, роблячи покупки в магазинах/супермаркетах, можна спостерігати ситуацію, коли охоронник магазину оглядає сумки покупця, наполягає на тому, щоб він показав свої кишені, або ж сам здійснює обшук. А чи законно це?
Діяльність працівника охорони магазину/супермаркету регулює Закон України "Про охоронну діяльність", інформує пресслужба "Адвокат права".
За Законом охоронник супермаркету - це персонал самого магазину або охоронної компанії, який належить до суб'єкта охоронної діяльності, має відповідну ліцензію, здійснює заходи, пов'язані з охороною майна супермаркету/магазину. Але чи дотримуються охоронники Закону та чи діють правомірно, коли взагалі обшукують та перевіряють сумки?
Отже, охорона не має права заглядати в сумку і здійснювати обшук. Це компетенція поліції. Тому якщо охоронники виявили щось підозріле за допомогою відеоспостереження (факт крадіжки) - повинні викликати поліцію.
У такому випадку охоронник може провести огляд, який полягає в тому, що вас просять добровільно викласти речі з кишень та сумки для того, щоби виявити вкрадене. Після виявлення вкраденого повинні викликати поліцію.
Огляд здійснюється за добровільною згодою покупця і в присутності свідків, якщо є конкретні докази.
Коли охоронник має право викликати поліцію?
- Якщо продавці помітили факт крадіжки і повідомили про це охорону.
- Камери відеоспостереження зафіксували факт крадіжки.
- На виході з супермаркету спрацювала рамка сигналізації.
Що робити, якщо охоронці супермаркету підозрюють вас у крадіжці, а ви нічого не брали?
- Вимагайте, щоби вам надали докази факту крадіжки (записи відеокамер).
- За жодних обставин не проходьте до кімнати охорони.
- Якщо ж охоронці надалі наполягають на обшуку - викликайте поліцію.
Куди поскаржитись на дії охоронників?
На протиправні дії охоронників можна поскаржитися до інспекції у справах захисту прав споживачів, звернутись зі скаргою до прокуратури чи поліції або ж із позовом до суду.