- В Церкву я ходжу не надто давно. Мої родичі в селі кажуть, що не можна їсти яблука і виноград до Преображення. Чи правда це і, якщо правда, то чому не можна?, - Катерина Горщина.
Відповідає секретар Синодальної Літургійної Комісії УПЦ протоієрей Димитрій Гарчук:
Ще за часів Старого Завіту склалася традиція підносити Богу подяку за всі послані Ним дари. Вродив у селянина великий урожай – він його частину приносив у жертву. У скотаря збільшилося поголів'я худоби – він приводив кращу тварину зі своїх стад і приносив її знову-таки в жертву. У всіх сферах життя людини подяка Всещедрому Богу відбувалася за цим принципом.
Свято ж Преображення Господнього збігається з часом збору винограду на Сході. Традиція дякувати Богові як Подавцю благ втілилася в літургійній практиці Єрусалимської Церкви саме в день цього двунадесятого свята. Що стосується яблук, слід сказати, що ці плоди просто стали географічним замінником винограду в нашій місцевості.
У церковному Статуті є норма щодо куштування фруктів. Типікон – збірник богослужбових і аскетичних вказівок – містить вказівку на те, що ченцям не можна куштувати плодів до їх освячення в день Преображення Господнього, і за порушення цієї заборони наказує недбайливим монахам до 14 вересня не їсти виноград і яблука.
Дане правило – суто чернече і мирян на практиці стосуватися не повинно. Деякі духівники поширюють його на своїх духовних чад, але в такому випадку – це питання стосується виключно цього конкретного духівника і його конкретного чада.
У наш час фрукти доступні, практично, круглий рік. І потрапляють вони на стіл, на жаль, не з садів, а з полиць супермаркетів. Тому плід у їжу людині в наших реаліях не пов'язаний з часом збору врожаю. Отже, якщо християнин сам не є хліборобом, визначити час збору врожаю вкрай складно.
Дуже важливо усвідомлювати, що православна віра – не фруктоцентрічна, а христоцентрична, тобто, зосереджена на Христі, а не на фруктах. І в свято Преображення Господнього треба молитися про зміну себе в кращу сторону, не надаючи зайвого значення їстівним плодам. А їжу повсякчас слід їсти з молитвою, якою освячується їжа.